Monday, October 4, 2010

Bukan Mudah

Bersyukur dengan apa yg ada... xperlulah berfikir, klw lah aku seekor burung.. kalaulah aku sekuntum bunga.. Agaknya kalau bunga dan burung itu boleh berkata2, mungkinkah mereka berkata "kalaulah aku seorang manusia"... ya, indah sebenarnya menjadi seorang manusia... kita boleh buat apa sahaja.. kita boleh buat pilihan yg terbaik utk hidup kita.. tetapi, sekali kau ditakdirkan menjadi burung Nuri, burung Nuri lah kau selamanya.. tetapi, menjadi manusia, Alhamdulillah, kita boleh pilih mahu jd manusia berguna atau tidak.. mahu jadi doktor atau penagih, mahu berniaga atau mencuri.. semua terletak ditangan kita.. tetapi, BUKAN MUDAH... menjadi manusia bukanlah mudah.. ada batas2 yg perlu kita jaga.. ada hati dan perasaan yg kita perlu jaga...

Kita xboleh nak menjaga hati semua org.. klw jaga hati yg ini, yg itu akan terluka... :) dan susah juga nak memuaskan hati semua org... bila yg ini setuju, yg itu menggeleng x setuju... kerana inilah juga, mengapa manusia berfikir "kalaulah aku seketul batu" xpunya perasaan, xpedulikan apa2...kerana menjadi manusia sememangnya susah... susahnya nak menjelaskan KENAPA kepada org... KENAPA aku buat ini, KENAPA aku pergi sana, KENAPA dah lama x berhubung, KENAPA? mereka x fhm, dan xtau apa2.. tetapi, klw xjelaskan apa2, mereka pula salah fhm.. berdiam diri itu mungkin perkara terbaik, tetapi benarkah ianya jalan terbaik? tidakkah mereka berfikiran negatif terhadap kita... Berani kerana Benar, Takut kerana Salah.. tidakkah mereka fikir, berdiam diri itu adalah takut?

Hmm.. jelaskan bukan mudah menjadi manusia... byk perkara yg perlu diambil kira... tetapi Alhamdulillah. kerana aku seorang manusia yg masih bernafas dan cukup mkn minumnya di muka bumi ini... :D

p/s:i love u

No comments:

Post a Comment